Ga naar boven

Asfaltbekleding

Technieken en methoden van asfaltbekleding
De technieken en toegepaste methoden op het gebied van asfaltbekleding op dijken zijn de
afgelopen decennia weinig veranderd. Dit wordt o.a. veroorzaakt door een verouderd kader (RAW standaard), maar ook door het feit dat asfaltbekledingen nog nooit maximaal belast zijn.

Verbeterpunten en innovatieve oplossingen uitwerken
Er zijn inmiddels diverse verbeterpunten naar voren gekomen, die verder uitgewerkt moeten
worden en aangevuld moeten worden met innovatieve oplossingen vanuit de markt. Daarnaast moet er gewerkt worden aan een pakket van functionele eisen en bijbehorende testmethoden. Op die manier ontstaat er meer ruimte voor verbeteringen van asfaltbekleding. Hiervoor moet een passende ontwerpmethode met rekentool worden opgesteld, die in lijn is met het Wettelijk Beoordelingsinstrumentarium (WBI). Op dit moment is er geen geschikte testmethode waarmee voldoende onderscheidend de verschillen in levensduur van asfaltmengsels kunnen worden vastgesteld. Een onderscheidende testmethode is essentieel om innovatieve asfaltmengsels van aannemers te kunnen beoordelen. Daarom is het vaststellen van de juiste testmethoden (o.a. het ontwikkelen van een levensduurproef), een belangrijk onderdeel van Fase B.

Samenwerken met initiatieven vanuit het bedrijfsleven
Het Rijk stuurt op innovaties voor het efficiënter toetsen, ontwerpen, versterken en beheren van waterkeringen. Veel innovaties ontstaan door initiatieven vanuit het bedrijfsleven en kennisinstellingen. Met de huidige wijze van werken wordt te weinig gelegenheid gegeven aan het bedrijfsleven om met innovatieve oplossingen te komen. Dit onderzoek moet dusdanig resultaten opleveren, dat er ruimte ontstaat voor innovatieve oplossingen en technieken. We zoeken de samenwerking op met marktpartijen en nodigen hen uit om een proefvak aan te leggen op de dijk.

Het onderzoek heeft de volgende doelstellingen:
– Meer kennis krijgen over degeneratie van asfalt om de oorzaak van schade te achterhalen. (fase B1)
– Vaststellen van functionele kaders (in de vorm van een leidraad) waaraan verbeterde, innovatieve nieuwe asfaltmengsels moeten voldoen. (fase B2)
– Testmethoden ontwikkelen voor het toetsen van oplossingen aan de functionele eisen. (fase B2)
– Ontwikkelen van nieuwe/verbeterde/innovatieve asfaltmengsels en onderzoek naar/ ontwikkelen van levensduur verlengende methoden voor bestaande asfaltconstructies.(fase C)
– Meer kennis krijgen over het effect van de toepassing van fundatie- en onderlagen. (fase C)
– Kijken of een deel van de 14 km die is afgekeurd, toch voldoet omdat de huidige rekenmethoden te conservatief blijken te zijn.

© 2018 POV Waddenzeedijken - Project Overstijgende Verkenning HWBP | Copyright | Ontwerp & Ontwikkeling Custard.nl